Urologie pro praxi 2/2026
Farmakologicky podmíněná urolitiáza
MUDr. Jiří Kladenský, RNDr. Vladimír Bulka
Vznik lékově podmíněné urolitiázy není sice příliš častý, ale nikterak ojedinělý. Udává se, že se podílí na výskytu 1–2 % urolitiázy. Na tento typ litiázy je potřeba pomýšlet u pacientů, kteří užívají některý lék ze skupiny litogenně rizikových léčiv, a dále u pacientů, kteří trpí recidivující litiázou a u kterých lze předpokládat i některou litiaticko- metabolickou poruchu. V článku jsou uvedena doposud popsaná nejrizikovější léčiva, která mohou vyvolat iatrogenní litiázu, zejména pokud pacienti užívají tyto léky dlouhodobě, popř. ve vyšších dávkách.
Kľúčové slová: iatrogenní urolitiáza, diuréza, pH moči, inhibitory krystalizace.
Drug-induced urolithiasis
Although drug-induced urolithiasis does not occur very frequently, it is by no means rare. It is reported to account for 1–2 % of cases of urolithiasis. This type of lithiasis should be taken into consideration in patients taking a medication from the group of potentially lithogenic drugs as well as in those who have recurrent lithiasis and are suspected to have a lithiatic-metabolic disorder. The article lists the most high-risk medications identified to date that can cause iatrogenic lithiasis, particularly when patients take these medications in the long-term and/or in higher doses.
Keywords: iatrogenic urolithiasis, diuresis, urine pH, crystallization inhibitors.