Pediatria pre prax 6/2017

Komunikácia pediatrov s rodičmi o téme očkovania – zmeny, potreby a stratégie

Mgr. Mária Hatoková, PhD., Mgr. Jana Bašnáková, MSc.

Miera preočkovanosti na Slovensku v ostatných rokoch klesá. Príčin je niekoľko: zmena kultúrno-spoločenského zriadenia, nedôvera k štátnym inštitúciám, voľná dostupnosť medicínskych informácií, ale najmä rodičovský strach o dieťa a obavy rodičov ohľadom bezpečnosti vakcín. Napriek spoločenským zmenám ostáva pediater osobou, ktorej názory zohrávajú jednu z najdôležitejších úloh v informovanom rozhodovaní rodičov v téme očkovania. Predkladaný článok objasňuje dôvody z medicínskeho hľadiska neracionálneho rozhodovania rodičov o očkovaní ich detí, približuje problémové oblasti, s ktorými sa pediatri pri komunikácii o očkovaní stretávajú, a podrobnejšie opisuje vybrané komunikačné postupy, ktoré sú pediatrom odporúčané v odbornej psychologickej literatúre.

Kľúčové slová: očkovanie, pediatri, rodičia, rodičovské potreby, komunikačné stratégie

Celý článok je dostupný len pre prihlásených používateľov. Prihlásiť

Parent-pediatrician communication about vaccines – changes, needs and strategies

Over the past few years, vaccination rates in Slovakia have been steadily declining. There are multiple causes: changes in the socio-cultural establishment, lack of trust towards state institutions, freely available medical information; and, primarily, parental fear for their children and their concerns about vaccine safety. Despite societal changes, the opinions of paediatricians still play one of the most important roles in parental vaccination-related informed decision-making. In this article, we focus on the reasons behind, from a medical perspective, seemingly irrational, decision-making about vaccinating their children, zoom in on problem areas that paediatricians encounter during vaccine-related communication with parents, and describe select communication strategies recommended for paediatricians in the psychological literature.

Keywords: vaccination, pediatricians, parents, parental needs, communication strategies