Neurológia pre prax 4/2016

Aplikácia Multimodálneho komunikačného skríningového testu pre pacientov s afáziou v diagnostike a terapii dvoch pacientov s ťažkým stupňom afázie: prípadová štúdia

Mgr. Ivica Bauerová, Ph.D., prof. PaedDr. Zsolt Cséfalvay, PhD.

Pacienti s ťažkým stupňom afázie, ktorí sa nedokážu dorozumieť hovorenou rečou sú vhodnými kandidátmi tzv. augmentatívnej a alternatívnej komunikácie (AAK). Aby sme dokázali vybrať najefektívnejší spôsob AAK, je dôležité zmapovať globálne komunikačné schopnosti pacientov. Za týmto účelom môžeme použiť diagnostický testu od autoriek Garrett a Lasker (2005b) s názvom – MCST-A Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia. Pomocou uvedenej metodiky bolo našim cieľom zistiť u dvoch pacientov s ťažkým stupňov Brocovej afázie , aké sú ich silné a slabé komunikačné stránky, aká AAK pomôcka je pre nich najvhodnejšia a aké AAK stratégie využívajú najúspešnejšie na komunikáciu cieľovej správy. Tieto zistenia nás potom priamo navedú na výber najvhodnejšej terapie, ktorú pacientom môžeme ako logopédi ponúknuť.

Kľúčové slová: MCST-A, afázia, augmentatívna a alternatívna komunikácia (AAK)

Celý článok je dostupný len pre prihlásených používateľov. Prihlásiť

Using the Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia (MCST-A) in diagnosing and treating two patients with severe degree of aphasia: a case study

Patients with severe degree of aphasia who are unable to communicate through oral speech are good candidates for so-called augmentative and alternative communication (AAC). In order to choose the most effective method of AAC, it is important to identify the global communicative capacities of patients. For this purpose, the diagnostic test called Multimodal Communication Screening Test for Persons with Aphasia (MCST-A) and developed by Garrett and Lasker (2005) can be used. Using this methodology, we aimed to determine, in two patients with severe degree of Broca’s aphasia, what their strengths and weaknesses were in terms of communication, which AAC aid was best for them, and which AAC strategies they used most successfully in order to communicate a target message. These findings can then directly guide us in choosing the most appropriate treatment that we, speech therapists, can provide.

Keywords: MCST-A, aphasia, augmentative and alternative communication (AAC)