Úzkosť a úzkostné poruchy u detí a adolescentov // SOLEN

Pediatria pre prax 3/2025

Úzkosť a úzkostné poruchy u detí a adolescentov

MUDr. Martin Vatrál

Úzkosť môže byť prirodzenou emočnou reakciou, ale ak presiahne únosnú mieru, stáva sa patologickou. Úzkostné poruchy patria medzi najčastejšie psychické poruchy u detí a adolescentov. Často významne narúšajú ich životy a vedú k zhoršeniu sociálnych vzťahov, akademického výkonu a celkového fungovania. Spájajú sa s psychickými aj fyzickými príznakmi. Patologická úzkosť v detskom veku je dôležitým prediktorom ťažkostí s duševným zdravím v dospelosti. Súvisí s rizikom neskoršieho výskytu anxióznych, ale aj afektívnych porúch, ako je depresia. Stanovenie diagnózy úzkostných porúch u detí stojí najmä na klinickom interview a odbere anamnézy. Často sa nezaobíde bez použitia psychodiagnostických nástrojov a ďalších doplňujúcich vyšetrení. V diferenciálnej diagnostike musíme vylúčiť aj rôzne iné, napr. somatické, príčiny, prípadne psychiatrické komorbidity. Chronické zápalové ochorenie ako bronchiálna astma, onkologické ochorenie ako feochromocytóm či endokrinné poruchy môžu prebiehať pod obrazom úzkostného stavu. Liečba primárnych úzkostných porúch je založená na psychoterapii a v indikovaných prípadoch aj na farmakoterapii. Za zlatý štandard spomedzi psychoterapeutických smerov je považovaná kognitívno-behaviorálna terapia. Základom pozitívnej prognózy u detí s úzkostnými poruchami je včasné poskytnutie pomoci, interdisciplinárna spolupráca a podporné zapojenie rodičov.

Kľúčové slová: úzkosť, fóbia, strach, anxiolýza, pedopsychiatria

Celý článok je dostupný len pre predplatiteľov časopisu Pediatria pre prax. Objednať časopis

Anxiety and anxiety disorders in children and adolescents

Anxiety can be a natural emotional response, but when it exceeds a tolerable level, it can become pathological. Anxiety disorders are among the most common mental disorders in children and adolescents. They often significantly disrupt their lives and can lead to deterioration of social relationships, academic performance, and overall functioning. They are associated with psychological and physical symptoms. Pathological anxiety at this age is an important predictor of mental health problems in adulthood. It is linked to the risk of later occurrence of anxiety disorders, but also of affective disorders such as depression. The diagnosis of anxiety disorders in children is primarily based on clinical interviews and history-taking. It often requires the use of psychodiagnostic tools and additional, complementary examinations. As part of differential diagnosis, we must also rule out other possible causes, such as somatic conditions or psychiatric comorbidities. Chronic inflammatory diseases such as bronchial asthma, oncological diseases such as pheochromocytoma, or endocrine disorders can also present as states of anxiety. The treatment of primary anxiety disorders relies on psychotherapy and in indicated cases pharmacotherapy. Cognitive behavioural therapy is considered the gold standard among psychotherapeutic approaches. A positive prognosis for children with anxiety disorders is based on early provision of help, interdisciplinary cooperation, and supportive parental involvement.

Keywords: anxiety, phobia, fear, anxiolysis, child psychiatry